آموزش

نگهداری و مراقبت از بدلیجات

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که مدت کوتاهی بعد از خرید و استفاده از یک گوشواره زیبا متوجه شدید که رنگ آن تغییر کرده و دیگر قابل استفاده نیست. در واقع اصلی‌ترین مشکل زیورآلات و بدلیجات نسبت به جواهرات و طلا همین تغییر رنگ و از دست دادن زیبایی ظاهری است. البته علاقه‌مندان به خرید بدلیجات و زیورآلات، می‌دانند که نحوۀ نگهداری و مراقبت از بدلیجات چقدر می‌تواند در حفظ زیبایی ظاهری و دوام و ماندگاری آنها تاثیر داشته باشد.

بنابراین، اگر به دنبال راهکارهای موثر برای نگهداری و مراقبت از زیورآلاتتان هستید تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری از آنها استفاده کنید، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید. ما به شما چند راه حل ساده را آموزش می‌دهیم تا بتوانید بدون اینکه شاهد از بین رفتن رنگ یا آسیب دیدگی اکسسوری‌هایتان باشید، از آنها استفاده کنید.
مراقبت از زیورآلات چندان سخت نیست فقط باید آنها را در شرایط مناسب نگهداری کرده و درست از آنها استفاده کنید. به طور کلی برای نگهداری و مراقبت از بدلیجات باید آنها را از رطوبت، هوا، گرما و عوامل شیمیایی دور نگه دارید. در ادامه با جزئیات بیشتری به نحوه نگهداری و مراقبت از بدلیجات می‌پردازیم.

1. جواهرات خود را دور از رطوبت و نم نگهداری کنید

رطوبت تاثیر بسیار زیادی روی زیورآلات و اکسوری‌ها دارد. آب نمک، عرق بدن و کلر همگی می توانند به بدلیجات شما آسیب بزنند یا رنگ آنها را تغییر دهند. به همین علت، اولین توصیه ما به شما این است که هنگام حمام رفتن، ورزش کردن و به طور کلی انجام هرفعالیتی که اکسسوری‌های شما را در معرض رطوبت قرار می دهد، حتما تمام زیورآلات‌تان را در بیاورید.

پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت و نگهداری از بدلیجات‌تان پیش از قرار گرفتن در شرایط زیر ابتدا آنها را دربیاورید:

  • رفتن به باشگاه یا ورزش کردن
  • حمام کردن، شنا، اسپا یا سونا
  • شستن ظروف، شستن لباس ها یا سایر کارهای خانه
  • باغبانی یا بازی در شن و ماسه
  • قبل از رفتن به تخت خواب

 

راهنمای سریع: بسته‌های سیلیکاژل که معمولاً در قوطی ویتامین یا مکمل‌های شما هستند را به خاطر دارید؟ به جای دور انداختن این بسته‌ها، آنها را در جعبه زیورآلاتتان قرار دهید تا خشک شوند.

 

2. از تماس بدلیجات با محصولات آرایشی و بهداشتی و عطر جلوگیری کنید

یکی از مهمترین راهکارهای نگهداری و مراقبت از بدلیجات این است که از تماس آنها با هر گونه مواد شیمیایی جلوگیری کنید. در واقع بهتر است قبل از مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی، لوسیون، عطر یا اسپری مو ابتدا زیورآلات خود را دربیاورید زیرا مواد مصنوعی و مواد شیمیایی موجود در این محصولات می تواند موجب تغییر رنگ بدلیجات شما شود.

راهنمای سریع: دفعه بعد که جلوی آینه ایستادید تا برای رفتن به مهمانی آماده شوید، به خاطر داشته باشد که بدلیجات باید آخرین چیزی باشد که می پوشید.

 

3. برای نگهداری و مراقبت از بدلیجات، آنها را دور از نور مستقیم آفتاب و گرما قرار دهید.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم آفتاب یا گرمای بیش از حد ممکن است باعث کدر شدن و از بین رفتن رنگ زیورآلات شما شود. برخی از فلزاتی که در ساخت اکسسوری ها به کار می رود ممکن است نسبت به نور خورشید حساس‌ باشند که باعث می‌شود زودتر محو شده و تغییر رنگ دهند.

راهنمای سریع: همیشه بهتر است زیورآلات خود را در مکانی خنک، خشک و تاریک نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از یک کیسه زیپ‌دار استفاده کنید و قبل از بستن زیپ، تمام هوا را از داخل آن خارج کنید.

 

4. قبل از قرار دادن بدلیجات در جعبه، آنها را تمیز کنید.

تقریبا همه ما وقتی زیورآلات را در می اوریم، بلافاصله آنها را داخل جعبه قرار می دهیم و تصور می کنیم به خوبی از آنها مراقبت کردیم. در حالیکه اینطور نیست. بهترین روش مراقبت و نگهداری از بدلیجات این است که پس از دراوردن شان، آنها را با یک پارچه نرم پاک کنید تا رطوبت یا چربی باقی مانده روی آنها کاملاً پاک شود. تمیز کردن اکسسوری‌ها یه حفظ درخشندگی و زیبایی ظاهری آنها نیز کمک می کند.

راهنمای سریع: شما می توانید از پارچه های نرم که در جعبه عینک قرار داده می شود برای پاک کردن و تمیز کردن زیورالاتتان استفاده کنید. یادتان باشد که اصلا از مواد تمیزکننده شیمیایی، خمیر دندان یا جوش شیرین استفاده نکنید چون ممکن است رنگ بدلیجات شما را از بین ببرد.

 

جمع بندی

نگهداری و مراقبت از بدلیجات به افزایش طول عمر آنها کمک می‌کند. پس حتی اگر انجام راهکارهایی که در این مقاله به شما آموزش دادیم به نظرتان سخت است، بهتر است آنها را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید درآوردن زیورآلات قبل از انجام هر گونه فعالیت شدید  می‌تواند احتمال آسیب دیدن آنها را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *